Annita Smit

Papier(vouw)kunst

 annita smit Contact
Atelier: Pand 9
Van Heemstraweg West 9
5301 PA Zaltbommel
t: 06 42 88 56 27
w: www.annitasmit.nl
e: annita@annitasmit.nl
 35282544_1772499006170976_5415347890694389760_n Annitasmit_2_201535480822_1772523979501812_3031004853678637056_o
Contact
Atelier: Pand 9
Van Heemstraweg West 9
5301 PA Zaltbommel
t: 06 42 88 56 27
w: www.annitasmit.nl
e: annita@annitasmit.nl

Volg Annita op Twitter: @annitasmit1
‘Vrienden worden’ met Annita op Facebook: Annita Smit

Biografie
Kunstschilders en beeldhouwers kunnen in een paar woorden aan leken uitleggen wat ze doen. Ze worden meteen begrepen. Maar voor een kunstenaar zoals ik die objecten maakt van vouwkunst, is dat een stuk lastiger.

Mensen zijn vaak verrast als ze op een expositie mijn werk zien naast dat van anderen. Het valt op te midden van vooral schilderijen en sculpturen. “Hé, dat is weer eens iets anders…” De bezoekers worden vaak getroffen door de strakke geometrische compositie. Ze zijn nogal eens op het verkeerde been gezet omdat ze papier of linnen aanzien voor metaal of leer.

Geen schaar
Mensen geloven vaak ook niet dat de meeste van mijn objecten gevouwen zijn uit één stuk papier. En toch is dat zo, er komt geen schaar of plaksel aan te pas. Ik begin bijvoorbeeld met een vel papier van twee meter bij meter en vouw die naar een formaat van ca. 75 x 75 cm. Daar zijn dan wel heel wat proefjes aan vooraf gegaan. Net zolang tot een bepaalde structuur mij bevalt. Soms gaat het bij het vouwen van het echte kunstobject ook nog wel eens mis. Bijvoorbeeld als het papier scheurt. Dan kan ik doorgaans opnieuw beginnen. Het is dan ook heel arbeidsintensief. Met één werk ben ik meestal twee à drie maanden bezig, ook al ziet het er op het oog misschien heel eenvoudig uit.
Vouwen en plooien boeiden mij altijd al. Het fascineert me om materiaal zo te vervormen dat uit een plat vlak (bijvoorbeeld een lap linnen), een driedimensionaal object ontstaat. Deze fascinatie had ik al in mijn opleiding Textiele Vormgeving en in mijn werk als zelfstandig hoedenontwerpster. Het is nu een constante in mijn beeldend werk, waar mijn hart meer ligt dan bij het hoeden maken en waarvoor papier en stof het basismateriaal zijn.

Origami
Mijn werk wordt vaak geassocieerd met de Japanse papiervouwkunst (Origami). Dat is niet zo vreemd, want daar ligt een belangrijke inspiratiebron. Zoals de Japanse kunst, mode en vormgeving, ( in het algemeen mij aanspreken: het abstracte ervan, de patronen en het lijnenspel. Daarop sluit een andere fascinatie van mij aan die ook is terug te vinden in al mijn objecten: herhaling, ritme, textuur, structuur en schaduwwerking. Ze vormen de bronnen die met mijn verbeelding zowel op de loop gaan als deze ook weer kanaliseren.
De schaduwwerking, het spel van licht en donker, ontstaat door het kleuren van het meestal witte papier met inkten of andere kleurstof. Er komt veel zwart in mijn werk voor. Dat is al heel kleurig voor mij. Maar ook blauw en roesttinten spreken mij erg aan. Ze zijn warm en stralen rust uit. Kijk maar eens goed naar roest. Dan zie je hoeveel kleurschakeringen daar in zitten.
Met inkten werken heeft als voordeel dat je laag over laag kunt werken. Dat maakt de kleur intenser.  Vaak lijkt het alsof mijn objecten maar één kleur hebben. Maar als je beter kijkt, zie je de verschillende nuances en de variatie in de intensiteit van de kleurtinten.
Meer informatie over Annita en haar werk is te vinden op www.annitasmit.nl.

Toelichting bij afbeeldingen (van links naar rechts):

HEMELS BALDAKIJN
Materiaal/techniek:
Bijbelpapier, gesneden, gevouwen en bewerkt.
Afm. ca 70 x 50 cm

STROHALM
Materiaal/techniek:
Gevouwen uit een groot vel olifantenpapier. Het papier is afkomstig van Loenen op de Veluwe en gemaakt van de papiermolen van olifantenpoep uit Burgers Zoo.
Afm: ca 70 x 55 cm

GELUKKIG DE MENS
Materiaal/techniek:
Bijbelpapier, gesneden, gevouwen en bewerkt met o.a. inkt.
Afm. ca 100 x 70 cm